A fordítás Karl Haselböck „Freude an der Wahrheit – Römisch-katholische Schriften” (Az igazság felett érzett öröm – Római katolikus írások) címmel kiadott sorozatának 92. füzete alapján készült
Korunk legelterjedtebb tévedései között egyetlen egy sincs, amelyiket ne valamilyen eretnekségre lehetne visszavezetni. A modern eretnekségek között egyetlen egy sincs, melyet ne lehetne egy másikra visszavezetni, melyet az Egyház már réges-régen elítélt. Az Egyház minden éppen felmerülő eretnekséggel már a jelenlegi és a jövőben felbukkanó eretnekségeket is elítélte. Bár ezek a tévedések lényegüket és eredetüket tekintve tökéletesen megegyeznek egymással, felhasználásukat tekintve mégis hatalmas különbségeket mutatnak. Ebben a munkámban elsősorban ez utóbbival, inkább a politikai és szociális, mint a vallási szempontok alapján történő felhasználásukkal fogok foglalkozni. …
Ami a mi évszázadunkat illeti [ez alatt Cortes a 19. század első felét érti, de minden, amit mond, az azóta eltelt időkre, és a mi mostani korunkra is illik], elég csak kissé megvizsgálni, hogy felismerhessük, hogy az, ami az eddig eltelt évszázadok között olyan különösen szomorúan hírhedtté teszi, nem abban rejlik, hogy eretnekségeit és tévedéseit arcátlan módon teoretikusan az egész világra kikürtöli, hanem abban, hogy ezt sátáni elbizakodottsággal és módon teszi: az elmúlt századok eretnekségeit és tévedéseit ráerőlteti az egész mostani társadalomra, és ezáltal alapjaiban mérgezi meg. Úgy tűnik, hogy a tévedés fája, melyet vakmerő tévtanítók első nemzedéke ültetett, és ezután a tévedést hirdetők újabb és újabb generációi öntöztek, mára a Gondviseléstől megengedett teljes nagyságát elérje. Nagyapáink idejében mutatta levélzetét, apáink idejében virágait, és végül ma kézzelfoghatóan és gyümölcseivel megrakodva áll előttünk. E gyümölcsök egészen különleges módon átkozottak, úgy, ahogy korábban a virágai voltak, ahogy még korábban a levelei voltak, melyek betakarták, és amilyen a törzs volt, mely ezeket hordja, és végezetül amilyenek azok az emberek voltak, akik e fát ültették. E munkámban csak azokkal a kérdésekkel foglalkozom, melyek, mégha eredetük és tartalmuk alapján teológiaiak is, de mostanra lassú és állandó átalakulásuk által politikai és szociális kérdésekké váltak. … Mert a régi és a mostani idő között a következő jelentős különbség áll fenn: A korábbi korokban a tévtanok oly módon el voltak rejtve a könyvekben, hogy aki ezekben a könyvekben nem kutatott utánuk, más helyen sehol nem tudta őket megtalálni. Ezzel szemben a mi időnkben e tévtanok mind a könyvekben, mind azokon kívül megtalálhatók: mert e tévtanok mindenütt ott vannak és uralkodnak: a könyvekben is, és mindenütt másutt is: A társadalmi intézményekben, a törvényekben, az újságokban, a beszédekben, a társalgásokban, a oktatótermekben, az egyesületekben, a saját otthonban és a nyilvánosságban, egyszóval, mindenben, amit kimondanak, de ugyanígy mindabban is, amit elhallgatnak.
A modern eretnekségek megszámlálhatatlanok; de eredetük és végük is két rendkívül fontos tagadásban rejlik: az egyik Istenre, a másik az emberre vonatkozik.
Ezek az emberre vonatkozó tagadások és állítások Istenre vonatkozóan is újabb tagadásokhoz és állításokhoz vezetnek. Ha az ember nem bűnben született, akkor azt is tagadják, hogy az ember újra születhet. Ebből a tagadásból következik a megváltás misztériumának, a megtestesülés, a testté vált Ige és az isteni Ige dogmájának tagadása. Ha egyfelől az emberi akarat természetes épségét feltételezzük, másfelől vonakodunk elismerni, hogy más rossz vagy más bűn is létezhet, mint amit a világi filozófia annak tart, akkor ebből a megszentelő kegyelemnek az emberre gyakorolt hatása, és ezzel egyidejűleg a Harmadik Isteni Személy, a Szentlélek létezésének tagadása következik. Mindezekből a tagadásokból következik a Legszentebb Szentháromság tiszteletreméltó dogmájának a tagadása: ami nem más, mint hitünk és minden katolikus dogma alapjának a tagadása. Az ősbűn miatt Isten és ember között áthidalhatatlan szakadék keletkezett. De Isten Fia emberré lett, és azáltal, hogy Benne mindkét lényegiség igazán egyesült, ez a szakadék feltöltetett. De Isten emberré lett Igéje – aki egyszerre igaz Isten és igaz ember – és a bűnös ember között még ekkor is mérhetetlen távolság tátongott. Ezen mérhetetlen távolság áthidalására Isten Fiának Anyját, a Boldogságos Szűz Máriát, a „szeplőtelen asszonyt” adta nekünk. De e „szeplőtelen asszony” és a bűnös ember között még ezután is nagy volt a távolság, s végtelen irgalmasságában Isten ezért állította a Boldogságos Szűz és a bűnös emberek közé a „szent bűnösöket”. Ki ne csodálná ezt a fenséges és pompás, csodálatos és tökéletes rendelkezést? Ettől kezdve a legnagyobb bűnösnek sincs másra szüksége, mint hogy kinyújtsa bűnös karját, hogy megtalálja azt, aki segít neki bűneinek mélységéből a mennyei létrán fokról fokra a menny magasába felemelkedni. …
Hogy e csodálatos természetfölöttiségről elképzelésünk legyen, arra van szükség, hogy a hit szemével a legmagasabb és legelrejtettebb régiókba nyomuljunk be. Be kell nyomulnunk az ember lelkébe, hogy lássuk, Isten kegyelme hogyan udvarolja körül és keresi őt, és hogy az ember lelke hogyan nyílik meg vagy csukódik be ezen isteni hívás előtt; és amennyiben megnyílt, hogyan indul el és folyik utána szakadatlanul a csendes párbeszéd teremtmény és Teremtője között.
De a történelemre is vissza kell pillantanunk annak megértésére, hogy lássuk, milyen csodálatos módon irányítja Isten az emberek sorsát a maga dicsőségére és a kiválasztottak javára. Annak ellenére, hogy Isten minden történés, minden ember sorsának Ura, meghagyja az ember szabad akaratát, vagyis az ember minden tettéért maga felel. …
Itt a magyarázata mindannak, amiben élünk, és ami minket abban a helyzetben érint, melybe ezen eretnekség logikája alapján kerültünk. Ha értelmünk fénye valóban ép lenne – ahogy a modern ember állítja –, akkor ez a fény elegendő, hogy ezt az igazságot az értelem a hit segítsége nélkül felismerje. Ha a hitre nincs szükség a felismerésekhez, akkor az értelem független úr. Akkor a az igazság fejlődése az értelem haladásának függvénye; az értelem haladása pedig saját állandó gyakorlásától függ. Ez a gyakorlás legjobban a folytonos párbeszéddel valósulhat meg. A párbeszéd így lett a modern társadalom alaptörvénye, és az egyetlen olvasztótégely, melyben felolvasztásuk után, az igazságokat a tévedésektől el kell választani. Ezen alapelven nyugszik a sajtó szabadsága, a képviselők immunitása és a parlamentek legfelsőbb hatalma.
Mindazonáltal, ha ily módon mindent, ami természetfeletti, eltöröltek és a vallást csak valamilyen homályos deizmussá alakították át [pontosan ez az, amit Bergoglio éppen ma, 2019. március 30-án is művel, amikor egy újabb iszlám országban arról szónokol, hogy a „mohamedánok és keresztények ugyanazt az istent imádják”], az ember – Isten helyett, akit valahová fent bezártak – e földi világ felé fordítja tekintetét, és életét kizárólag materiális érdekeinek gondozására fordítja. Így jöttek létre a hasznossági elv uralmának, a kereskedelem expandálásának, az iparosodás lázának, a gazdagok önteltségének és a szegélyek felháborodásának korszakai. A materiális gazdagság és a vallási nyomorúság ezen állapotát mindig azok a szörnyű katasztrófák követik, melyeket a hagyomány és a történelem örökre bevésett az emberek emlékezetébe. Ezek elkerülésére jönnek aztán össze minden korban az okosak és ravaszok [ahogy ma is nap nap után ezt teszik ilyen-olyan konferenciákon, találkozókon]. Az ár azonban feltartozhatatlanul közeleg, míglen terveiket egyetlen csapással romba nem dönti, és őket magukat összes ravaszkodásukkal együtt örökre el nem nyeli. Feltéve: 2019. március 30.
Akadnak olyanok is, akik ugyan tudják, hogyha a világ nem akar elpusztulni, akkor szüksége van vallásunk és az Anyaszentegyház segítségére, de attól már vonakodnak, hogy alávessék magukat Istennek, a vallásnak és az Ő Egyházának, mert ami az alázatosak számára szelíd, az a gőgösök számára már elviselhetetlenül súlyos teher. És ezért egyfajta közbenső állapotban keresnek kiutat, melyben a vallásnak bizonyos tanait és követeléseit elfogadják, de másokat, melyeket túlzottnak tartanak, elutasítanak. Az eddig bemutatott tételek azon embereknek és azon rétegeknek a legfontosabb tévedései, melyek korunkban megszerezték maguknak azt az előjogot, hogy a népeket kormányozzák.
De a tévedések számának növekedése és súlyos következményei ezzel még nem értek véget. Némelyek ugyanis továbbmennek, és úgy gondolják, hogyha az ember makulátlanul születik, és ezzel az emberi természet, az emberi lény épsége teljes, értelme és akarata jóravaló és remek, akkor ebből az is következik, hogy a szenvedélyek, melyek az emberen uralkodnak, szintén helyesek és követendők. Mindazonáltal én azok tévedését tartom a legveszélyesebbnek, mert következményeiben ez a legkárosabb, akik nem akarják meglátni e tévedések és az eretnekségek közötti összefüggést, és ezért tiltakoznak elismerni, hogy a mostani tévedések valójában nem mások, mint az eretnekségek kikerülhetetlen következményei. Ha a társadalom nem szabadítja meg magát e tévedésektől, és ezekkel együtt nem ítéli el az ezeket előidéző eretnekségeket, mégpedig alaposan és véglegesen, akkor a társadalom, emberileg nézve, örökre elveszett. [Ne felejtsük, hogy ez a megalapozott, komoly, „szakmai” vélemény csaknem 170 évvel ezelőtt hangzott el. E szemszögből tekintve, az elmúlt 100 év történései teljesen más megvilágításba kerülnek: ha nem jöttek volna a nagy 20. századi katasztrófák, a társadalmak nagy valószínűséggel, már 100 évvel ezelőtt abba a megmászhatatlan szakadékba zuhantak volna, mint ahol most mi vagyunk.]
Az itt felsorolt tévedések egy része kikerülhetetlenül általános felbomláshoz, és onnan anarchiába vezet; míg a másik része akkora zsarnokság kialakulásához, melynek mind mérete, mind mértéke az emberiség eddigi történelmében elképzelhetetlen volt. [Az elmúlt évtizedekben az első a nyugat minden értéket eltörlő liberalizmusában és demokráciájában, a második a szovjet-kommunizmusban valósult meg a legláthatóbban.]
E tévedések fellépését, elterjedtségét és korlátlan eluralkodását az egykor keresztény országokban egyedül azon eretnekségek súlyossága és romboló hatása képes megmagyarázni, melyekből ezen tévedések erednek. A szocialisták [liberálisok] nem elégedtek meg annyival, hogy Istent a mennybe száműzzék, hanem továbbmentek, és végül létét is tagadni kezdték [ez vezetett el a mai szinte tökéletes ateizmushoz, hiszen azok túlnyomó része, akik még istenhívőnek mondják magukat, nem Istent, hanem egy általuk kreált bálványt „tisztelnek”].
Ami a kommunizmust illeti, az nyilvánvalóan a panteista és az ehhez hasonló eretnekségekből vette kezdetét. Ha „Isten” minden és a minden „Isten”: akkor „Isten” mindenekelőtt a népuralommal és a néptömeggel egyenlő [ezt vallja a jezsuita Teilhard de Chardin hű követőjeként a zsinati szekta, de különösen Bergoglio és csapata]. A mindenségből az egyes lények „isteni atomként” jönnek elő, a mindenség teremti őket, és újra oda mennek vissza, ami folyamatosan elnyeli őket. Ebben a rendszerben, ami nem a „mindenség”, az nem „Isten”, és ami nem „Isten”, az nem is létezik. Aki egy kicsit alaposabban foglalkozik e meg- és elvetendő tanításokkal, az nem tudja nem észrevenni azon titokzatos, de mégis látható jeleket, melyek azon tévedések sajátjai, melyek különösen az apokalipszis korában ütik fel fejüket és jutnak uralomra. Nem nehéz megjósolni, hogy az Antikrisztus nagy birodalma a demagógia kolosszusa lesz, amit egy sátáni hatalommal, azaz a bűn emberétől (v. ö.: 2Tessz 2.3) kapott hatalommal felruházott plebejus ember fog kormányozni. …
Számomra nem kétséges, hogy mindaz, ami az emberek feletti isteni kormányzást gátolja, ugyanilyen mértékben és ugyanilyen módon a polgári társadalmak kormányzatait is zülleszti. Az újabb kor első vallási tévedése az emberi értelem függetlenségéről és kizárólagos uralmáról szóló alapelv volt. E tévedés a politikai rendszerben azok tévedésének felel meg, akik szerint a közjog általános alapját az emberi értelem uralma képezi; ezért nem véletlen, hogy a lázadás azon társadalmakat támadta meg először, melyek ezen elv alapján rendezkedtek be. Ily módon vezették be a társadalmakba a hatalommegosztást, a sajtószabadságot és a képviselők immunitását.
Tehát alapos megfontolás után kimondható: minden eretnekség felforgatja a közrendet. Ezért annak megállapítására, hogy a politikai területen mit tagadnak, vagy éppen mit engedélyeznek és támogatnak, elegendő azt megtudni, hogy vallási területen ugyanott mit vitatnak el Istentől. Ahol vallási területen egyfajta ködös deizmus uralkodik, azaz elismerik még, hogy Isten a teremtője a világnak, de azt már tagadják, hogy Ő ennek kormányzója is, ott a politikában az az alapelv, hogy az országnak van ugyan első embere, de ő csak elnököl és nem kormányoz. Ahol már Isten puszta létét is tagadják, ott ezen elátkozott korszakokban a szocialista iskolák anarchikus ideái uralkodnak és terjednek el ijesztő sebességgel. És ekkor Isten, aki végül megelégeli mindezen istentelen káromlásokat, e tévedésektől uralta világban az embereket életre-halálra kiszolgáltatja az elvetemült és megvetésreméltó zsarnokoknak. Feltéve: 2019. április 4.
Krisztus igaz Egyháza, a római katolikus Egyház isteni alapítójának mennybemenetele óta ugyanazoknak a tévedéseknek volt kitéve: olyanoknak, melyek lényegüket tekintve mindig ugyanazok maradnak, mindegy, hogy közvetlenül Isten ellen vagy Isten szent Egyháza ellen irányulnak-e, vagy a társadalmi rend megdöntését tűzték ki céljukul.
Azok, akik nem szívesen hódolnak be az értelem hatalmának, és az akarat hatalmát részesítik előnyben, amennyiben demokratikus érzelműek, abban a tévedésben vannak, hogy mindenki a saját papja: ez a tévedés az Egyházban a köztársasági formának felelne meg. A világban ők azok, akik az általános választójogot követelik és vezetik be. [Cortes ezen ősidők óta meglévő, de koronként más elnevezést nyerő tévedések felsorolása után arról ír, hogy az teljesen kizárt, hogy az Isten ígéretei által védett Egyházba ezek a tévedések betörhessenek és ott tért nyerhessenek, még akkor sem, ha a teológusok elfogadnák őket, de a politikában, valamint a vallás és politika viszonyában győzedelmeskedhetnek. Cortes felvázolja mindazon következményeket, melyeket e tévedések elfogadása és gyakorlatba való átültetése okozhat. – Mint azóta mi már tudjuk, e tévtanok nem csak tért nyertek, hanem az élet minden területén, a hivatalosnak nevezett egyházban is abszolút uralomra jutottak, ráadásul a hivatalosan egyháznak nevezett szekta aktív közreműködésével. – Mi, ismerve mai világunkat, ellenőrizhetjük, hogy az általa leírt következmények bekövetkeztek-e vagy sem. És ha azt látjuk, hogy ezek pont úgy következtek be, ahogy ő ezt 170 évvel ezelőtt leírta, vagyis, hogy e következmények pontosan kiszámíthatóak voltak, akkor jogosan kérdezhetjük meg, hogy milyen emberek lehettek azok, akik a világot, de legfőképpen Krisztus Egyházát ide vezették, de legalábbis ide engedték jutni.] E tévedések mind végzetes következményekkel járnak. Az egyik anarchiát és forradalmat idéz elő, a másik először szétforgácsolódást és belső villongást, majd a szabad akarat zabolátlan térnyerését, és végül az emberi szív ösztöneinek zsarnoki uralmát, a harmadik elvaduláshoz, zűrzavarhoz és az emberi értelem elsötétüléséhez. És mindezek együtt törvénytelenséghez, barbársághoz, zűrzavarokhoz és háborúk sorozatához az egész világon.
Látható tehát, hogy mindezen tévtanok, akármennyire is különbözőnek és számtalannak tűnnek, valójában egyetlen egy tévtanból származnak. Mégpedig abból, hogy azt a hierarchikus és megváltoztathatatlan rendet, amit Isten az egész teremtésbe belehelyezett, vagy félreismerik, vagy megváltoztatják. A hitnek az előjoga, hogy az értelmet megvilágosítsa és az utat neki megmutassa, nem jogtalan birtokbavétel, egyfajta zsarnokoskodás, hanem előjog, mely a hit fennkölt természetéből vezethető le. Másfelől az értelem által követelt előjog, hogy a hitnek határait és területét ő határozza meg, nem jog, hanem becsvágyó elbizakodottság, mely nem felel meg saját alsóbbrendű és alárendelt lényegéhez. A kegyelem titkos sugallataira való hallgatás megfelel az általános rendnek, mert az ember számára az a legfontosabb, hogy átadja magát az isteni ösztönzésnek és hívásnak. Ezzel szemben a kegyelem semmibevevése, visszautasítása vagy az ellene való lázadás a szabad akaratot belsőleg a nyomorúság állapotába taszítja, míg kívülről az érintett személyt a Szentlélek ellenségének tünteti fel.
Istennek a történelem feletti korlátlan uralma az Ő kizárólagos előjoga; a történelem egyfajta tükör, melyben Isten az embernek mintegy bepillantást enged saját terveibe. Ellenben, ha az ember dölyfös elbizakodottságában arra vetemedik, hogy azt állítsa, hogy ő határozza meg és irányítja a történéseket, akkor az ostoba felfuvalkodottság: Hiszen az ő egyetlen része e történésekben azon tettekből áll, melyeket az isteni parancsok ellen elkövet, különben csak résztvevője azon eseményeknek, melyek Isten akarata szerint történnek meg.
Az emberi társadalom, az emberiség megmaradása egyes egyedül a vallási, politikai és szociális rend ezen örök törvényeinek a megtartásán, illetve mára: a helyreállításán múlik. Ugyanakkor ezen örök alapelveket csak olyan hatalom állíthatja helyre, mely pontosan ismeri őket: és ez egyedül a katolikus Egyház. Az Egyház joga, hogy a népeket oktatassa és irányítsa, mellyel Alapítója és Ura bízta meg, nem egyedül ezen isteni megbízásra támaszkodik, hanem a józan ész törvényére is, mely a logika alapján a tudatlant tanulásra, a tudót pedig oktatásra kötelezi.
Tehát az oktatás szabadságáról szóló alapelv – pusztán önmagában nézve, eltekintve a körülményektől, melyek között azt kihirdették – téves alapelv, amit a katolikus Egyház soha nem ismerhet el. A katolikus Egyház az oktatás szabadságának elvét soha nem fogadhatja el anélkül, hogy ne kerülne nyílt ellentétbe minden eddigi tanításával. Ha kihirdetik, hogy az oktatásnak szabadnak kell lennie, akkor az valójában nem jelent mást, mint kihirdetni, hogy a már ismert igazságok között egy sincs, melyet tanítani kellene, és hogy az igazság olyan dolog, melyet még nem találtak meg, amit tehát keresni kell, mégpedig az összes létező véleményt átfogóan megvitató párbeszéd által. Vagyis ha kihirdetik, hogy az oktatásnak szabadnak kell lennie, akkor ez azt jelenti, hogy az igazság és a tévedés ugyanolyan jogokat élvez. Röviden összefoglalva ezek korunk legkártékonyabb tévedéseinek listája, melyek bemutatását felvállaltam. Ezen objektív vizsgálat, szerintem, két alapvető felismerést bizonyított be: 1) Minden tévedésnek egy és ugyanaz az eredete, és középpontja; 2) Mind eredetük, mind középpontjuk tekintetében mindegyik vallási természetű. Ez annyira biztos, hogy Isten pusztán egyetlen tulajdonságának a tagadása minden területen rendetlenséghez, zűrzavarhoz vezet, és az emberi társadalmakat a pusztulás veszélyének teszi ki. Vége
|
vissza