Úgy gondolom, hogy XI. Pius pápa Quas primas kezdetű enciklikája Krisztus királyságáról az évszázad rendkívüli kegyelmi ajándékaihoz tartozik. XI. Pius karácsonyi kiáltványa, az Istenembernek a népek feletti világuralmának proklamálása! Az Úr, a mi Istenünk, a Mindenható kormányoz! Örvendezzünk és ujjongjunk és hódoljunk Előtte! „Ekkor nyitva láttam az eget. Egyszerre egy fehér ló jelent meg. Aki rajta ült, azt Hűségesnek és Igaznak hívták. Szeme olyan, mint a lobogó tűz, fején ékes korona. Szájából éles kard tör elő, hogy lesújtson a nemzetekre. Vasvesszővel kormányozza majd őket. Öltözetén a csípő körül ez a név volt felírva: Királyok Királya és Urak Ura.” (Jel 19,11-16) Elég sokáig hangzott minden emelvényen és utcán: Isten meghalt, 1789 volt halálának éve. Azóta a népek tanácsában eljátszotta hivatalos szerepét. Nem a középkorban élünk már. A világ liberális lett. Krisztus a privát jámborság kamrácskáiban vagy mint a csupán vallásos katolicizmus sekrestyéinek Istene még tengetheti az életét, de a nemzetek uralkodója, mint a népek törvényhozója és bírája leváltatott. Az alkotmányok se nem ismerik, és se nem ismerek el többé Őt. Legfeljebb, mint mindenki más, Ő is csak egy privát személyiség az általános jog talaján, de nem egyetemes és abszolút uralkodó többé. Vallás és politika az állam hatalmi szava és a népek akarata révén két külön területté vált. Az úgynevezett művelődés így gúnyolódik: Jézus a mennyben van. A földön a professzorok szava számít. Hitnek és tudománynak semmi közük egymáshoz. Az oktatás helyeinek szabad területnek kell lenniük, mindenféle vallási, felekezeti befolyástól mentesek. Mindenki a maga helyén: Isten az égben, az iskolában a tanult ember, a férfi a szabad kutatásban! A tanult dölyf, a politikai gőg és a gazdasági nagyzás semmit nem akar tudni Krisztus szuverén és egyetemes királyságáról. Mindegy, mit mondanak, hogy a király halott, a király alszik vagy a király eltávozott – az egész modern világ összeesküdött: Nem akarjuk, hogy ez itt rajtunk uralkodjon! Ugyanaz a nóta, mint Nagypénteken. Szociális istengyilkosság! És akkor jön XI. Pius pápa az enciklikájával, és mint a zúgó folyó hangja, mint az erős mennydörgés robaja zúg: Alleluja! A Király nem halott, a Király él! A Király nem alszik, a Király éber! A Király nem távozott el, a Király igenis itt van! Jézus él, kormányoz, uralkodik. Jézus korlátlan, legfelsőbb egyetemes királyságát hirdetjük – nem csak minden egyes személy, hanem minden társadalom, állam, nép, kormány felett. A Megkeresztelt egész modern világ feletti univerzális uralmát proklamáljuk. 1789-gal 1925-t állítjuk szembe: Isten jogait a társadalmak felett, a forradalmi emberi jogok kinyilvánításával szemben!
Jézus általános királysága az emberi társadalom felett nem új dogma. Most csak az ősrégi bibliai, de sokak által elfelejtett tan ünnepélyes kihirdetése történt, mely a vitathatatlan igazságok azok fejezetéhez tartozik, melyek nélkül az emberiség nem állhat fenn, ha nem akar öngyilkosságban elpusztulni. A messianiasztikus egyetemes királyság gondolatát az Újszövetség is újra és újra kihangsúlyozza. Király vagy? – kérdezi Pilátus. A válasz nem hangozhat határozottabban. Te mondod. Az vagyok. Rex sum ego! Király vagyok. És Jézus egy másik ünnepélyes pillanatban megismétli: „Én kaptam minden hatalmat égen és földön.” (Mt 28,18) – „Addig kell ugyanis uralkodnia, amíg ellenségeit mind lába alá nem veti.” (1 Kor 15,25) – „Minden neki van alávetve.” (1 Kor 15,27) Krisztus tehát király, a szó teljes értelmében, mindenfajta korlátozás nélkül, a világi uralkodást is beleértve. Nincs jogunk ahhoz, hogy a Szentírás világos szavait csak Jézus lelki királyságára vonatkoztassuk. Az egész Krisztus, Isten és ember, király, egészen és teljesen, minden látható és minden láthatatlan felett az égben és a földön. Minden neki van alávetve! A politika is, a gazdaság is, a technika is, a kereskedelem is, a tudomány is, a művészet is! Krisztus szuverenitása nem ismer kivételt és határt. Krisztus király! Nem csak jogilag, hanem a hatalom birtoklása szerint is. Valóban kormányoz. Ellenségeit is felhasználja ahhoz, akár akarják azok, akár nem, hogy tervei megvalósuljanak, és végül azokat mind, akik még mindig ellenállnak neki, mint a széttört cserepet hajítja el.
A Király zászlajának kell lobognia minden közterületen, az iskolákban, a munkahelyeken, a városházákon, a hegyeken. Ha a jövőben politikánk felül érdeklődik valaki, azt kell válaszolnunk: csak egyet ismerünk: Éljen Jézus, a Király!
|
vissza