A katolikus hit objektív igazságokon, vagyis Isten kinyilatkoztatásán alapszik, nem pedig szubjektív megtapasztaláson vagy felülről érkező sugallatokon. Ez utóbbiak Isten különleges ajándékai, amik – ha Isten megadja őket – nagymértékben növelik a hit élő voltát, erejét. Mindazonáltal ezen élmények nem várhatók el, nem követelhetők, de – úgy gondolom – imával, Istennek tetsző hitélettel megszolgálhatók. Aki átélt már hasonlót, az tudja, hogy ezek a sugallatok olyanok, mintha az embert hegymászás közben valamilyen erő hirtelen több méterrel feljebb repítené: mintha egy bizonyos távolságot nem a maga erejéből kellene megmásznia, hanem valamilyen külső segítséggel pillanat alatt áthidalhatná. Vagy egy másik példával leírva: olyan ez, mintha egy sötét szobában egyszerre csak felgyulladna a fény, és minden láthatóvá válna, vagy mintha egy ajtó feltárulna és bepillantást engedne egy ház belsejébe. És még egy sajátossága van az ilyen élménynek: ha már feljebb került az ember, vagy ha már belátott az addig sötét szobába, onnantól – ha megragadja az ajándékként kapott tudást és folyamatosan él vele – nem tudja többé felidézni az előbbi „tudattalan”, „sötétebb”, „lentebb levő” állapotát: vagyis az így szerzett tudás a sajátjává válik.
Az utóbbi időben a következő kérdést boncolgattam: Tudjuk, hogy az idők végén a Jó győzedelmeskedik, Jézus újra-eljövetelével a földön is végetér a Gonosz hatalma és uralma. Igen ám, de az egyszer elszenvedett vereségek, sebek nem válnak ezzel semmissé! Hiába győzedelmeskedik Szűz Mária Szeplőtelen Szíve, ahogy Ő Fatimában megígérte, az a fájdalom, amit szent Fia keresztje alatt érzett, nem törlődik el! Az megmarad! A vértanúk kínjai, a rengeteg áldozat, a mindennapok vereségei nem „szívódnak” fel azzal, hogy a Gonosz elbukik! Egy példával élve: 313 után még évtizedekig éltek olyan keresztények, akik Nagy Konstantin császár ediktuma előtti üldözésekben maradandó sebeket szenvedtek – hiába győzött a kereszténység, a régi sebeket nem lehetett nem-megtörténtté tenni!
Csak így, hogy ezt megértettem, vált világossá számomra, hogy mit jelent, örömmel viselni a bajokat! Csak ekkor értettem meg, hogy a szenvedés elviselése miért jelent közösséget Urunkkal, hogy miért érezhetik magukat kiválasztottnak, akik terhet viselnek, akiket betegségek, bajok sújtanak. Csaknem két évtized után jutottam el oda, hogy – úgy érzem – sajátommá vált az a katolikus érzület, hogy a világ eseményei hidegen hagyjanak. Egy példával élve: hazafelé jöttömben elszörnyedve láttam, hogy a tanyánkra vezető alsóbbrendű utak csak az elmúlt napokban is több tonnányi hulladékkal lettek „gazdagabbak”. Engem fizikailag bánt az ilyen látvány, illetve a mögötte meghúzódó emberi vacakság. De most, az új „élményem” hatására, sikerrel nyomtam el magamban a szörnyülködést. Ez nem az én „tulajdonom”, ez Isten birtoka, ez is az Ő tudtával történik, tehát ez is az Ő akarata, és nincs jelentősége az igazi valóság, az örök élet tekintetében. A fontos csak az, hogy én ne tartsam helyesnek, ne kövessem mások rossz szokását, és a látvány miatt érzett fájdalmamat ajánljam fel engesztelésül.
Jézus azt kérdezte Nikomédustól, „Ha földi dolgokról beszélek s azt sem hiszitek, hogy fogjátok hinni, ha majd a mennyei dolgokról beszélek?” (Jn 3,12) A világban élő ember beidegződései, elképzelései annyira távol állnak a hitben élő emberétől, hogy többnyire már nem is értik egymás szavát. Korunkra szinte tökéletesen eltűntek a „bölcsőtől fogva” katolikusok, a mai hívek nagy része felnőtt korban válik katolikussá, vagyis nem készen, szüleitől, a családban kapja a hitet, hanem később kell megtanulnia. Ezáltal a katolikus érzület nem épül be a „zsigereibe”, és így a „mennyei dolgok”, a mennyei gondolkodásmód, a dolgok mennyei szemszögből való meglátása még nehezebbé válik számára.
|
vissza