Írta: Lorenzo Scupoli 1589. (Megjelent a Szent Margit Lap 2008 és 2009 évi számaiban)
VISSZA AZ ELSŐ 11 FEJEZETHEZ
Krisztus Urunk kínszenvedésének emlékezete különféle kegyes indulatok felélesztése céljából Amit fölebb az elmebeli imádságról Krisztus Urunk kínszenvedésére vonatkozólag mondottam, utasításul szolgál elmélkedésre és imádkozásra könyörgés céljából. Most más szempontból szólok hozzá, megmagyarázom az elmebeli imádság módját avégből, hogy más-más istenes gerjedelmeket indítsunk fel magunkban.
Elmélkedni szándékod például Urunk felfeszíttetéséről; e titokra nézve többek közt a következő pontokat veheted fontolóra. Mi történt az Úr Jézussal a koponyahegyre érve, hogy estek neki a bőszült poroszlók, mint tépték le fejéről és tűzték megint fel a töviskoszorút, ami új sebeket ejtett rajta. Hogy verték kalapácsokkal kezeibe-lábaiba az otromba szegeket. Hogyan rángattak testét összevissza, megfeszítvén tagjait, hogy minden íze kifordul vala helyéből. Midőn a kereszt fáján függ vala, a testnek súlyától mint tágultak szentséges sebei, vérezve, égve kimondhatatlan fájdalomtól. A reménység indulatjának felgerjesztésére, vedd gondolóra, hogy ily felséges Úr ily áldozatra nem más okból szánta el magát, mint hogy bűnödet eltörölje, téged az ördög hatalmából kiszabadítson, hogy tartozásaidat lerója, avégre, hogy mennyei Atyját részedre megengesztelje, s téged felbátorítson, hogy minden szükségedben hozzá folyamodjál. Örömre fogsz gerjedni, ha folytatva elmélkedésedet fontolóra veszed kínszenvedése gyümölcsét, azt, hogy általa eltörölte az egész világ bűneit, megengesztelte mennyei Atyának haragját, leverte a sötétség fejedelmét, megtörte a halál hatalmat, megnépesítette a mennyországot. Továbbá buzdítsd magadat örömre avval, hogy mily nagy kedvét lelte benne a teljes Szentháromság, a Boldogságos Szűz, az egész vitézkedő és győzedelmes anyaszentegyházzal egyetemben.
Hogy magadat bűneid utálására ösztönözzed, úgy intézd elmélkedésedet, hogy minden pontjánál ezt az egyet tartsad szemmel, mintha az Úr csakis azon okból és végből szenvedett volna, hogy vétkes indulataidat veled megutáltassa, meggyűlöltesse, nevezetesen azt, mely leginkább uralkodik benned s ő szent felségét leginkább bántja.
Hogy részvétre gerjedj szenvedő Megváltód iránt, nemcsak külső kínjait, hanem vedd fontolóra hasonlíthatatlanul nagyobb belső fájdalmait is, melyek lelkét gyötörték. Hogyha azoknak láttára szíved mélyén szánalomra indulsz: nem lenne csoda, ha emezekre szíved megszakadna fájdalmában. Krisztusnak lelke látta az Istent mivoltában és természetében, amint mostan mennyekben látja. Jól látta, hogy ő szent felsége minden teremtmény legmélyebb tiszteletére és imádatos hódolatára méltó, és kimondhatatlan szeretetéhez képest, mellyel hozzá viseltetett, óhajtva óhajtotta, hogy a teremtmények egytől-egyig minden erejöket ő szent felsége szolgálatára szenteljék. Midőn tehát ennek ellenére ő szent felségét a világ számtalan bűnei s leggyalázatosabb gonoszságai által bántalmaztatni látta, lelkét véghetetlen fájdalom járta keresztül, fájdalom, mely annál kínosabb vala, minél nagyobb vala szeretete és buzgó vágya, hogy az egész világ ő szent felségét tisztelje s imádva szeresse.
Hogyha ekként elméddel mélyebben bocsátkozol az Úr Jézus kínszenvedésébe, ha meghallgatod szíve lüktetését és megszívleled lelke gyötrelmeit: lehetetlen részvétre nem indulnod. S ha erre könnyeid megerednek és szíved megszakadhatna fájdalmában az ő fájdalmai fölött, nézz szét magad körül, hogy mivel lehetnél vigasztalására, mit tehetnél, mit szenvedhetnél érte, mivel hálálhatnád meg ennyi szenvedést bűneidért, nemcsak azokért, melyeket elkövettél, hanem azokért is, melyeket elkövetendő valál, ha magadra hagy.
Pedig ha okát nézed, ha jól szemügyre veszed, hogy honnan van mi Urunk és Üdvözítőnk ennyi kínszenvedése, más okát nem találod – a bűnnél.
Krisztus Urunk kínszenvedésének emlékezete, gyümölcseinek s jelesül az Úr erényeinek megszívlelése céljából Krisztus Urunk kínszenvedésének emlékezete sokféle lelki haszonnal jár; hadd lássunk áldásos gyümölcseiből néhányat nevezet-szerint.
Elsőben nemcsak elkövetett bűneidet szívből bánnod, hanem azt is fájlalnod kell, mélyen fájlalnod, hogy még mindeddig élnek benned a vétkes szenvedélyek, melyek az Urat a keresztre juttatták.
Ihol az elmélkedés módja, mellyel evégre élhetsz. Az elsőre nézve, vedd gondolóra, hogy Krisztus lelke, teljes figyelmét Istenre függesztve, mennyire álmélkodék annak láttára, hogy a véghetetlen, hasonlíthatatlan fenség, melyhez képest a teremtmények mindensége csupa semmi, nem átall (változatlan dicsősége fogyatkozása nélkül) a földön a leggyalázatosabb méltatlanságokat szenvedni az emberért, kitől soha egyebet nem tapasztalt engedetlenségnél, haladatlanságnál, bántalmaknál. S ezek láttára Krisztus lelke mint imádja, áldja és magasztalja ő szent felségét, mint alázza meg magát mindenestül, mint áldozza fel magát engesztelés fejébe. Másodszor: Vedd szemügyre, hogy Isten mennyire óhajtja, szorgalmazza is Krisztus lelkét, hogy érettünk a szemtelen arculcsapásokat, pökdöséseket, káromlásokat, az ostorokat, töviseket és a keresztet elszenvedj e, éreztetvén vele maga megelégedését, értésére adván, hogy kedvére van őt ennyi mindenféle becstelenséggel és gyötrelemmel megterhelve látni, és látni szíve érzelmeit ennyi szenvedés közepette. Harmadszor: Vedd szemügyre az ő lelke érzelmeit. Vedd gondolóra, hogy Krisztus lelke-értelmével, mely csupa világosság, értelmének teljes tudomásával mily tisztán látja, hogy Istennek mily nagy kedve telik ebbeli szenvedésében. Hogy akaratával, mely csupa tűz, akaratának teljes hajlandóságával mily határtalan szeretettel viseltetik ő szent felségéhez. Hogy Krisztus lelke az értelem teljes tudtával, az akarat teljes elszántával az ő véghetetlen érdemessége tekintetéből és iránta érzett határtalan kötelezettségéhez képest – mihelyt parancsolatját vette, hogy tisztán szeretetből érettünk és helyettünk engesztelésünk és példánk végett magát feláldozza, legott mily készséggel és szíves örömmel enged kedves szent akaratának! Negyedszer: Ezek után tekints oda a te édes Jézusodra, és hallga, miként kegyes szemeivel feléd fordulva, mondja: Íme, kedves lélek, mire juttattak engem tökéletlen indulataid, midőn parányi kis erőszakot is röstelltél magadon tenni! Íme, mennyit és mily szívesen tűrök mindent, de mindent éretted, hogy megváltsalak, és türelemre példát hagyjak! Mindezen fájdalmaimra kérlek, viseld békével ezt a keresztet, vagy mást, melyet vállaidra rakni jónak látok, és engedd magad teljességgel az ellenségek kezére, kiket reád bocsátok, ha mégoly embertelenül és kegyetlenül bánnának is jó híreddel-neveddel vagy egyebeddel. Oh ha tudnád, hogy ez által mily örömet szereznél szívemnek! Láthatod e sebeken, melyeket aranynál-ezüstnél drágább gyöngyökül magamra vettem, hogy velök lelkedet, te szegény, de szívemnek drága, az egész világnál drágább lelkedet fölékesítsem. S ha én miattad ennyire jutottam, mért, én kedves jegyesem, mért vonakodnál valamicskét szenvedni, hogy szívemet megörvendeztessed, és hogy enyhítsed ama sebek fájdalmát, melyeket a te tűrhetetlenséged ejte rajtam, mely tűrhetetlenséged nekem e sebeknél is jobban fajt vala? Ötödször: Vedd fontolóra, hogy ki az, ki téged ily szóra méltat, s látni fogod, hogy maga a dicsőség királya, a Krisztus Jézus, igaz Isten és igaz ember, ki ily beszédre méltat! Nézd őt keservében; ennyi kín, ennyi gyalázat a leggonoszabb latornak is sok lett volna! Vedd fontolóra, hogy a szelíd Jézus mindezt tűrte és szenvedte nem kénytelenségből, nem maga haszna végett, hanem (amint értésedre adta) tisztán szeretetből hozzád, és azért, hogy példájával a béketűrésben követésére buzdítson. És megértvén, hogy mi az ő kívánsága, s minő örömet szerezhetsz az ő szívének, ha ezen erényben gyakorlod magad, indíts fel magadban a buzgó vágyat és az erős szándékot, hogy nemcsak békével, de lelki örvendetességgel is hordozandod a keresztet, ha mégoly nehezedre esnék is, már csak azért is, hogy Urad Istenedet hívebben kövessed, s ő több örömét lelje benned.
És számba vévén és latra vetvén a szidalmakat és keserűségeket, melyeket érted elviselt, nemkülönben az ő rendületlen állhatosságát és nemes türelmét, arcpirulva valld meg az ő színe előtt, hogy a te türelmed türelem árnyékának sem válik be, s ami fájdalom vagy szégyen téged ért, azt nem érdemes fájdalomnak vagy szégyennek nevezni. Az nem lehet, az nem szabad, hogy csak gondolatban is vonakodnál szenvedni a te Urad szerelméért. Félve-remegve őrizkedjél tőle, hogy ily gondolat csak egy percre is megfészkelje magát szívedben.
Az Oltáriszentségről
Eleddig, fiam, (amint látod) négy fegyvert adtam kezedre, melyekre múlhatatlanul szükséged van lelki harcodban; számos utasítást is adtam a négy fegyver forgatására, hogy ellenségeiden győzedelmet végy; még egyet, a fegyverek fegyverét kell kezedre adnom: a Legméltóságosabb Oltáriszentséget. De gyakorlat kell hozzá, kétféle fegyvergyakorlat; a szent-áldozás két módja szerint kétféleképp kell magad gyakorolnod benne. Minthogy tudniillik az Oltáriszentséget kétféle módon vehetjük magunkhoz, szentségszerben napjában egyszer, és lelkiképpen óráról-órára és minden percenetben. Lelkedre kötöm, hogy az első mód szerint minél gyakrabban, valahányszor szerét ejtheted, a második mód szerint mindenkor és minden alkalommal járulj az örök élet forrásához.
Az Oltáriszentség vételének módjáról Minthogy más-más okból, többféle szándékból járulhatunk e legméltóságosabb szentséghez, ezekhez képest három-három időszakra oszthatjuk teendőinket, úgymint, a szent-áldozás előtt, a szent-áldozás alatt, a szent-áldozás után. A szent-áldozás előtt (akármi szándékból történjék) elengedhetetlen a halálos bűn szennyétől, ha ilyen bennünk találtatnék, a szent-gyónás által megtisztulnunk, s magunkat mindenképpen, teljes szívünkből, teljes lelkünkből, minden erőnkkel és minden tehetségünkkel Krisztus Urunknak s az ő kedves szent akaratjának megajánlanunk s átengednünk. Hisz ő e szentségben szintén teljességgel nekünk adja magát, nekünk adja szent testét és vérét, szívével-lelkével, istenségével s minden érdemeivel egyetemben. És tekintve, hogy a mi ajándékunk mily csekélység, úgyszólván semmi, az ő ajándékához képest, kívánnunk kell, hogy vajha mindazt, amit valamennyi teremtményei égen-földön valaha külön-külön felajánlottak, ő szent felsége lábaihoz rakhatnók.
Hogyha tehát avégre szándékod az Oltáriszentséghez járulni, hogy magad s az ő ellenségeit mindenestül leterítened s tönkre tenned sikerüljön, a szent-áldozást előzőleg este vagy előbb is, arról elmélkedjél, hogy az Úr mennyire kívánkozik a drágalátos szentség által szívedbe szállni, hogy veled kezet fogjon és segítségedre legyen vétkes indulataid legyőzésében.
Hogy az Isten mennyire utálja és gyűlöli a bűnt, megtetszik abból, hogy az ó- és újszövetség minden intézkedései a bűn lerontása céljából történtek. Megtetszik nevezetesen Ő-egy-Fiának keserves kínszenvedéséből, ki (kegyes vélemény szerint) nem átallna minden mégoly csekély vétkünk megsemmisítésére (ha szükséges volna) újból ezer kínt-halált szenvedni. Ekképp felbátorodva, azon reményben, hogy mennyei hadvezéred nemsokára eljövendő, szólítsd viadalra ama vétkes indulatodat, mellyel bajoskodol, s verd vissza támadásait kettőztetett buzgósággal, az ellentétes erény indulatját újra meg újra felgerjesztve magadban; ezt folytasd este és reggel szent-áldozás előtt. Már-már az Úr asztalához járulandó, vess futó tekintetet utolsó szent-áldozásod óta ejtett hibáidra, melyeket meggondolatlanságodban elkövettél, mintha Isten sem volna, s Ő nem szenvedett volna annyit éretted a kínos keresztfán, többet hajtva haszontalan szeszélyre s indulataidra, mint Isten akaratjára és dicsőségére. Szégyenérzettel és szent félelemmel fájlald háládatlanságod és méltatlanságodat. Azonban a zsoltár szerint »örvény-örvényt szólít«; a te Urad jóvoltának mérhetetlen mélysége szólítja a te háládatlanságod és gyarló hited mélységét. Mire nézve közeledjél hozzá bizodalommal, megajánlván neki szállásul szívedet, hogy azt teljességgel hatalmába vegye. Ez meglesz, akkor lesz meg, ha e szívből számkivetsz minden hajlamot a teremtményekhez, s azután rája zárod az ajtót, hogy senki másnak ne legyen keresetje hozzá, ne legyen másnak szabad bejárása hozzá, mint a te Uradnak-Istenednek.
Szent-áldozás után zárkózzál legott szíved csöndes hajlékába, s miután Ő szent felségét imádtad, lelked egész alázatosságával s hódolatos tisztelettel imígy szólj hozzá: »Én Istenem, lelkem egyetlen vágya és szerelme, te látod, mily könnyen bántalak meg, mily hatalmat gyakorol rajtam e szenvedély, látod, hogy magam nem bírék vele. Ezért e harc első sorban a te harcod, s egyedül tőled várom a győzedelmet, jóllehet magamnak is harcolnom kellend.«
Készület a szent-áldozáshoz az isteni szeretet felélesztése céljából
Hogy eme felséges szentség által magadat Istened szent szerelmére buzdítsad és bátorítsad, a szent-áldozáshoz járulandó, készületül elmélkedjél az ő szeretetéről hozzád. Evégre vedd gondolóra, hogy e hatalmas felséges Úr nem elégelvén, hogy téged maga képére és hasonlatosságára teremtett s Ő-egy-Fiát e világra küldé, hogy bűneidért harminchárom évig szenvedjen s magát váltságod fejében a legkeservesebb kínokra s halálra, még pedig a kereszt-halálra elszánja, azonfölül ugyanőt táplálékul és vigaszul is adta az Oltáriszentségben. Először. Ha vesszük az időt, a mi Istenünk, mindenkor és minden kezdet nélkül szünetlenül szeretett minket, s valamint Ő maga örökkévaló saját isteni mivoltában és természetében, úgy örökkévaló a szeretet is, mellyel minden idők előtt elhatározta magában, hogy Ő-egy-Fiát ily csodálatos módon nekünk adandja. Mire nézve lelked lelkében vigadozva s örvendve, azt mondhatod: »Tehát a Magasságbeli az örökkévalóság mélységében az én csekélységemet annyira becsülte és szerette, hogy reám gondolna, engem tekintetére méltatna s megfoghatatlan szeretetében Ő- egy-Fiát nekem szánná táplálékul az örök életre!«
Másodszor. Minden más szeretetnek, legyen bár mégoly nagy, mégis csak van határa, melyen túl nem terjeszkedhetik; egyedül a mi Istenünk szeretetnének nincsen határa, nincsen mértéke. E szeretetének egész teljében megfelelendő bizonyítékát és zálogát adandó, Ő-egy-Fiát adta, ki felségre és hatalomra egyenlő, mivoltára és természetére egy vele. Következőleg oly nagy a szeretet, amily nagy az ajándék; s oly nagy az ajándék, amily nagy a szeretet. Az is, ez is oly nagy, hogy nagyságra ennél nagyobbat gondolni teljes lehetetlen. Negyedszer. Nem tartozott vele; részünkről semmiféle előleges szolgálat vagy érdem nem járult hozzá, hogy ily felséges Úr a szeretetnek ily özönét éreztetné mi gyarlóságunkkal; egyes-egyedül nagylelkűségből adta magát nekünk, méltatlan teremtményeinek. Ötödször. Ha, számba veszed e szeretetnek minőségét, úgy találod, hogy tisztaságra nincsen párja, annyira elüt minden más szeretettől a világon. Mint ég és föld; szó sincs önérdekről, az Úrnak semmi szüksége reánk, lévén Ő nálunk nélkül önnönmagában végtelenül boldog és dicsőséges. Ha maga megfoghatatlan jóságát és szeretetét velünk éreztetni akarta, ezt nem maga hasznáért, hanem tisztán a mi érdekünkben, egyes-egyedül a mi javunkra tette. Mindezeket szem előtt tartva és fontolóra véve, immár ezt mondhatod magadban: »Miféle dolog ez, hogy ily felséges Úr figyelmét ily gyarló teremtményre fordítja?! Mit akarsz, örök dicsőség királya, mit vársz tőlem maroknyi portól?! Látom, én Istenem, lángoló szereteted világánál tisztán látom, hogy nincs más szándékod, mint szemlátomást értésemre adni s éreztetni velem szeretetedet, szereteted tisztaságát. Mert nem más okból adtad nekem magadat eledelül, hanem hogy engem magadba olvassz; nem azért, mintha reám szükséged volna, hanem hogy te bennem, én tebenned élve, ily szeretetbeli egyesülés által benned én végképp átalakuljak, hogy az én gyarló mocsár szívemből más szív váljék. Szívem a te szíveddel eggyé forrjon, s legyen belőle egy szív, egy isteni szív.«
Mire nézve eltelve álmélkodással s örvendetességgel annak láttára, hogy Isten mennyibe vesz, mennyire szeret téged, s megértvén, hogy az Úr mindenható szerelmével mire céloz: elfordítván szívedet minden teremtményektől, azután meg tennen magadtól is, mint szintén teremtménytől, mutasd be magadat mindenestül áldozatul Ő szent felségének, hogy ezentúl az Ő szerelme s az Ő kedves szent akaratja igazgassa és vezérelje emlékezetedet, értelmedet, akaratodat és minden érzékeidet,
Midőn közelget a szent-áldozás perce, vedd gondolóra, hogy kit vagy magadhoz veendő. Isten Ő-egy-Fiát, Ő szent felségét, kinek színe előtt reszketnek az egek és minden hatalmasságok. A szentek szentét, a szeplőtelen bárányt, a megfoghatatlan tisztaságot, melyhez képest nem találtatik tisztának semmi teremtmény. Azt, ki merő szeretetből nyomorult féreg és nép söpredéke gyanánt a világ gonoszsága s igazságtalansága által megvettetni, összetiportatni, kigúnyoltatni, csúfságokkal illettetni s a keresztre feszíttetni akart. Azt veszed magadhoz, ki az életnek és halálnak ura és eljövendő ítélni eleveneket és holtakat.
Ő csak ennyit kíván tőled: Az Úrnak ily véghetetlen szeretetére támaszkodva, járulj immár szent és szerelmetes félelemmel az oltárhoz, mondván: »Én Uram, nem vagyok méltó téged magamhoz venni, mert oly sokat és oly sokszor megbántottalak s vétkeimet soha kellőképpen meg nem sirattam.« – »Én Uram, nem vagyok méltó téged magamhoz venni, mert nem vagyok egészen tiszta minden hajlandóságtól a bocsánatos bűnökhöz.« – »Én Uram, nem vagyok méltó téged magamhoz venni, mert mindeddig sem adtam meg magamat igaz szívvel mindenestül a te szeretetednek és szent akaratodnak.« – »Oh én Uram, mindenható kegyességedből és a te igéd szerint legyek méltó, téged, én édes Istenem, élő hittel magamhoz venni.« Szent-áldozás után félre minden más gondolattal! Hallgatag imádattal magadba zárkózva, szíved mélyéből ily szót válthatsz az Úrral: »Oh dicsőség királya, mi bírt téged arra, hogy hozzám, szegény, gyarló és bűnös teremtéshez szánnál?« – Ő feleletül adja: »A szeretet.« Te meg azt mondod, »Oh örök szeretet, mit akarsz, mit kívánsz tőlem?« – »Semmi egyebet, lesz a felelet, mint szeretetet! Azt akarom, hogy ne égjen más tűz szíved oltárán áldozataid s minden foglalkozásaidban az én szeretetem lángján kívül, mely minden egyéb szeretetet és magad akaratját megemésztvén, kellemes illatot terjesszen előttem. Ezt akartam, ezt akarom untalan, mert szívből óhajtom, hogy én mindenestül a tied legyek s te szintén mindenestül az enyim légy. Ebből pedig nem lesz addig semmi, amíg végképp le nem tész magadról s magad személyes érdekéről, minden önzelemről. Míg magad akaratját, magad kívánalmait és képzelődéseit el nem ejted. Önzetlenséget várok tőled, hogy magadat egészen szeretetemnek szenteljed; szívedet akarom, hogy eggyé forrjon az én szívemmel, melyhez azért hagytam rést nyitni a kereszten, hogy a te szíved hozzá férjen; egészen magamnak akarlak, hogy magamat egészen neked adhassam. Szívet szívért! Mindent mindenért! Tudod, hogy én mennyit érek, de nem ezt vetem a latba, csak azt, hogy te mit érsz, a te szíved az én szívem ára; áll az alku? Azt akarom, kedves lélek, el is várom tőled, hogy ne akarj, ne gondolj, ne érezz, ne láss egyebet énnálam s az én akaratomnál. Úgy, hogy én legyek szemed fénye, lelked lelke; én akarjak, én gondoljak, én érezzek mindent benned, hogy egész mivoltodra átalakulva, te bennem teljes boldogságodat, én tebenned teljes megelégedésemet találjam.« V égül áldozd fel az Atyának mennyekben Ő-egy-Fiát, elsőben hálaadásul a vett jókért, azután kérelmül magadért, az anyaszentegyházért, mindazokért, kiknek hálával tartozol, és a tisztulatbeli lelkekért, s ebbeli áldozatodat mutasd be megemlékezéssel és tekintettel azon áldozatra, melyet az Úr önnönmagával bemutat vala, midőn a kereszten függve és vérét ontva, magát mennyei Atyjának feláldozta. Ily módon szívvel-lélekkel csatlakozhatol mindazon áldozatokhoz, melyek eznap az anyaszentegyházban az egész földkerekségen bemutattatnak.
vissza |