Amikor ajándékot kapunk, köszönetet mondunk az ajándékozónak. Ezzel ugyan még nem vagyunk teljesen kvittek, de valamennyire viszonoztuk kedvességét. Megtettük azt, amit egy ilyen helyzetben megtehettünk. Ehhez hasonló helyzetbe kerülünk, amikor megsértünk valakit. „Miként a jótetteknél létezik kompenzáció, mikor a kapott jótettért köszönetet mondunk, ugyanúgy létezik kompenzáció a sértésekért is, mely abból áll, hogy az önként elkövetett sértésért […] az elkövető önkéntes kárpótlást nyújt.” (q. 85, a. 3, ad 3)
Csakhogy, ha valakit megsértünk, a megsértettnek nem elegendő csupán ezt mondanunk: „Többé nem mondom ezt.” Hanem jóvá kell tennünk azt, amit elkövettünk, vagyis valami továbbit is tennünk kell. Bocsánatot kérünk, és megpróbáljuk barátságos szavakkal jóvátenni, amit sértésünkkel elrontottunk.
Ekkor beszélünk a vezeklés erényéről. Tamás azt mondja, hogy a vezeklés erénye az igazságosság része. Az igaz ember megadja a másiknak, ami neki jár, úgy hogy a tartozás valamennyire ki legyen egyenlítve. „Az igazságosság egy bizonyos egyenlőségre való törekvés.” (q. 85, a. 3) Aki igazságos akar lenni, annak a másikkal szemben le kell törlesztenie az adósságát. De ez nem csak a pénzbeli adósságra érvényes. Az ember tisztelettel és figyelemmel is tartozik a másik embernek. A sértés ezt a másokkal szembeni kötelezettségünket sebzi meg.
Vezekelni tehát annyit jelent, mint az Isten ellen elkövetett bűnöket ismét jóvá tenni akarni. Szent Tamás a vezeklést így definiálja: „A vezeklés abból áll, hogy a vezeklő fájdalmat érez elkövetett bűne miatt, mert ezzel Istent sértette meg, és ezt a sértést újra jóvá akarja tenni.” (85, 3) A vezeklés erénye bizonyos értelemben igazzá tesz bennünket Istennel szemben. És ezzel valahogyan az összes többi erényt is érinti. Szorosan a hithez tartozik, különösen a Krisztus szenvedéseiben való hithez, mert Ő szenvedése által elvette bűneinket. Ezen kívül össze van kötve a bűnök bocsánatában való reménnyel. Az Isten iránti szeretetből nyeri a bűntől való undorodását. Hagyja, hogy az okosság vezesse, megvalósítja az igazságosságot. Tanít az élvezetekről való lemondásra, és ezáltal a mértékletesség gyakorlására, és bátorrá tesz bennünket a nehézségek elviselésére. (q. 85, a. 3, ad 4)
|
vissza