V. Kelemen halála után az olasz és francia bíborosok ellentéte miatt a pápai szék több mint két évig betöltetlen maradt. Végre V. Fülöp francia király bezáratta a bíborosokat s kijelentette, hogy szabadságukat addig vissza nem nyerik, míg pápát nem választanak. Erre megválasztották Deuze (de Ose) Jakab portói bíboros püspököt, aki a XXII. János (1316-1334) nevet vette fel. A megválasztott egyszerű családból származó, kicsiny és törékeny külsejű, egyszerű és személyileg teljesen igénytelen, 72 éves aggastyán volt. A törékeny testben azonban tetterőtől duzzadó, céltudatos lélek lakott, igazi uralkodói egyéniség, aki nem egyszer kíméletlen is tudott lenni. Pápaságának zavaros eseményei sokszor bonyolult helyzet elé állították, de tisztánlátó tekintete mindig meglátta a helyes utat, s ha ezt felismerte, semmi mellékkörülménytől nem zavartatva, nyílegyenesen tört célja felé.
Megválasztatása után XXII. János azonnal hét új francia bíborost nevezett ki; az így erős túlsúlyba jutott francia befolyás egész pápasága folyamán meg is maradt. Németországban császárválasztási küzdelem folyt Bajor Lajos és Ausztriai Frigyes között. A pápa eleinte nem akart a vetélkedésbe beavatkozni, hanem békés megegyezésre szólította fel a küzdőket, s a császári hatalom tényleges interregnumában, mint Itália ura, Anjou Róbert nápolyi királyt nevezte ki Észak- és Közép-Itália helytartójává. Hosszú küzdelem után Bajor Lajos győzött Mühldorfnál, s mint győztes, kihívó intézkedéseivel csakhamar maga ellen ingerelte a pápát; annak itáliai jogait semmibe sem véve, önhatalmúlag nevezett ki oda birodalmi helytartót s a pápaellenes észak-olasz ghibellineket feltűnően támogatta. Lajos igyekezett kitolni önigazolásának határidejét, de egyúttal szövetségeseket is keresett és harcra készült. A pápa a kitűzött határidő letelte után kiközösítette Lajost, mire ez a sachsenhauseni nyilatkozattal (1324 május) válaszolt, amelyben hangsúlyozta, hogy a német császár és római király kizárólag választás útján nyeri jogait Istentől; a pápát eretneknek nevezte és egyetemes zsinathoz fellebbezett. A pápa visszautasította Lajosnak a császári hatalom eredetére vonatkozó elméletét, a reá mért kiközösítést párthíveire is kiterjesztette s Németországot tilalom alá vetette. Az előzmények miatt is, a két főszereplő hajthatatlanul kemény jelleme miatt is nem lehetett többé békés megoldásra gondolni. A harc Lajos haláláig folytatódott, bár közben a pápai hatalom gyakorlásában kétszer is történt őrségváltás. Az egyházi büntetések ellenére a császár csaknem egész Németországot maga mellett látta a harc megindulásakor. Itáliában nagy örömmel csatlakozott a császárhoz a pápaellenes ghibellin-párt. Szeszélyes helyzetalakulás folytán jelentős szövetségest nyert Lajos az egy évszázaddal előbb még a pápaság legerősebb támaszának, a ferences rendnek egyik nagy és harcos ágában. A két ellentétes felfogás, amely a ferences renden belül a szegénység megvalósításának kérdésében kialakult, szenvedélyes és elkeseredett rendi harccá nőtt. A pápák sorozatos rendelkezésekkel iparkodtak nyugalmat teremteni, ez azonban a viszálykodás hevétől elragadott szerzetesekkel szemben nem igen sikerült. Az előző pápák a rend birtokjoga körül azt határozták, hogy minden vagyonuk tulajdonjoga az apostoli széké s a szerzeteseknek csak éppen az életfenntartáshoz szükséges használati joguk van. V. Kelemen pápa is ilyen értelemben döntött. De a ferencesek szigorúbb ága, az ú. n. spirituálisok nem engedelmeskedtek e rendeleteknek, sőt heves harcot folytattak a rend másik szárnya és a rendi felsőbbség ellen. Ezért az erélyes XXII. János Cesena Mihály rendi generális kérelmére kemény intézkedésre szánta el magát: engedelmességre kötelezte őket, az engedetleneket pedig kiszolgáltatta az inkvizíciónak (1318). A makacs szerzetesek egy része ekkor Bajor Lajoshoz menekült s őt segítette harcában a pápa ellen. Még folytak ennek a kérdésnek zavarai, amikor a császár újabb szövetségest kapott ugyancsak a ferencesek közül, a Krisztus szegénysége körüli vita alkalmával. A vitát a spirituálisok indították el szegénységi felfogásuk erősítésére. A pápa anélkül, hogy Krisztus szegénységét tagadni akarta volna, eretnek tannak bélyegezte azt az állítást, amely szerint sem Krisztusnak, sem az apostoloknak, sem személyileg, sem együttesen nem volt semmi magántulajdonuk (1323). A ferences rend a pápa döntéséig az ellenkező felfogást vallotta s a pápai tanítást elégedetlenül, nagy ellenérzések között fogadta. A rend többsége végül is alávetette magát a pápai tanításnak, de az elégedetlenek közül sokan szegődtek a császár táborához a pápa ellen. Az új fegyvertársak új oldalról támadták meg a pápát: eretneknek bélyegezték s azt állították, hogy mint ilyen, elvesztette jogát a pápai székhez. Bajor Lajosnak kapóra jött az új vád s ettől kezdve fennen hangoztatta a pápa eretnek voltát. A pápa harci erejének egyik nagy belső gyöngülése uralkodása utolsó szakában, a szentek Isten-látásának kérdésében állt elő. A pápa néhány prédikációjában azt állította, hogy az üdvözült lelkek Istent majd csak a test feltámadása után látják színről-színre, addig csak Krisztus emberségének a szemlélete boldogítja őket. János ezt a felfogást több egyházatya tanításából merítette, de az Egyház általánosan soha ilyesmit nem tanított. A pápa néhány teológussal alaposan megvizsgáltatta a kérdést, s mikor azok az ellenkező nézet mellett foglaltak állást, a kardinálisok testülete előtt ünnepélyesen visszavonta állítását, amit különben is nem mint az Egyház feje terjesztett elő, hanem mint egyszerű prédikátor. De ellenfeleinek ez is új és kitűnő támadási felület volt, és ezt alaposan ki is használták. A fegyveres küzdelmet és szóbeli vitákat elméleti téren alátámasztották Bajor Lajos szövetségesei: a ferences Occam Vilmos, a késő-középkori nominalízmus megalapítója és két párizsi tanár: Páduai Marsilius és Jandunus János, akik élesen szabdalkozó vitairataikban a lelki és világi hatalom eredetének és viszonyának alapjait vizsgálták és gyűlölködő hangon hirdették a világi hatalomnak minél nagyobb kiterjesztését és a pápainak minél erősebb beszűkítését. Ez volt az első elméletileg alátámasztott forradalom az Egyház felsőbbsége ellen.
De nemcsak a császárnak, hanem a pápának is voltak szövetségesei. IV. Károly francia király a pápa mellé állt, hogy a maga számára szerezze meg a császári méltóságot. Egyezséget kötött Lajos németországi ellenfeleivel, főleg Ausztriai Frigyessel, ennek ügyes és vitéz testvérével, Lipóttal s megnyerte tervének János cseh királyt és a trieri érseket. Lajos alkudozásokkal és engedményekkel akarta megszilárdítani helyzetét megsokasodott ellenfeleivel szemben. Az ellenkirállyal, Ausztriai Frigyessel kiegyezett (1325), másik veszélyes ellenfele, Lipót pedig egy év múlva meghalt. Így Németországban megszabadult a fenyegető veszedelemtől. Most Itália teljes meghódítására indult (1327). XXII. János határozottság és engedékenységet nem ismerő akaraterő dolgában a középkori nagy pápák közé sorozható. Egyik utolsó képviselője volt annak a felfogásnak, amely a középkorban a pápák világi főhatalmát vallotta. Csodálatos munkabírását hirdetik a vatikáni levéltárnak azok a hatalmas okirat-kötetei, amelyek az egész világra kiterjedő, hatalmas kormányzó tevékenységének beszédes emlékei. A keresztény hitterjesztés ügye is a szívén feküdt; a kolduló rendek közel- és távol-keleti missziós tevékenységét lankadatlanul élesztgette. Sajnos, a nepotizmustól ő sem volt ment s a pápaság tekintélyének súlyosan ártott az egyházi tizedszedések kíméletlen sürgetése is. De hogy 25 millió aranyat halmozott volna fel, amint ezt később rebesgették, az a mesék világába tartozik; a hihetetlenül igénytelen pápa takarékosságával nem is egészen egy milliót hagyott hátra, mégpedig a török elleni háború céljaira.
A harcias XII. Jánosnak utóda a szelídlelkű, nagyképzettségű cisztercita kardinális, Foumier Jakab lett XII. Benedek néven (1334-1342). A már bíboros-püspök korában megkezdett belső reformot a pápai széken is folytatta és kiterjesztette az egész Egyházra. Különösen az egyházi javadalmak körül felburjánzott visszaéléseket faragta le. Komoly okok szólnak amellett, hogy már XXII. János a Rómába való visszatérést tűzte ki célul. Föltétlenül áll ez azonban XII. Benedekről, aki csakugyan megkísérelte, hogy visszajusson Rómába. Ez azonban az itáliai zavarok és a mindenható francia befolyás miatt egyelőre nem sikerült. Éppen ezért hatalmas pápai palota építését kezdte meg Avignonban, amivel méginkább odakötötte a pápaságot Franciaországhoz. Határozott ellensége volt a nepotizmusnak.
Benedek őszintén óhajtotta a békét Bajor Lajossal, ami a francia udvarnak semmiképpen sem volt ínyére. Az udvar ravasz fondorlatokkal állta útját a kibékülésnek. A német választófejedelmek ezen annyira felindultak, hogy az 1338-ban tartott frankfurti birodalmi gyűlésen az állapotok további változatlan fennmaradásában Lajost bűntelennek nyilvánították. A császári méltóság szerintük a fejedelmek egyhangú vagy többségi választásával közvetlenül száll a megválasztottra, a pápának csak a koronázás a joga. Ha ez nem következhetik be, ez nem korlátozza a császár hatalmát. Ez a határozat birodalmi törvénnyé emelkedett. Benedek utóda a szintén dél-francia származású Roger Péter lett, aki VI. Kelemen néven uralkodott (1342-1352). Előkelő, megnyerő modorú, de kissé világias érzületű és pompakedvelő főpap volt. Bőkezű és adakozó, aki a kiváltságokat és javadalmakat sokszor megfontolás nélkül osztogatta. Ö is sok francia bíborost nevezett ki. Lajossal szemben újra bevezette XXII. János szigorú politikáját, ami lehetetlenné tette a kibékülést. Most azonban a választófejedelmek maguk fordultak Lajos ellen: elviselhetetlen önkényeskedései miatt az 1346-i rensei birodalmi gyűlésen trónfosztottnak nyilvánították s helyette János cseh király fiát, Károly luxemburgi herceget választották meg. Lajos nem tudott belenyugodni letételébe s már kitörőben volt a polgárháború, amikor 1347 októberében agyvérzésben hirtelenül, feloldozás nélkül meghalt. A pápaságnak egyik nem nagyméretű, de szívós és elkeseredett ellenfele szállt vele sírba, akinek uralkodása nemcsak az Egyházra, hanem a birodalomra is káros volt. Az új császár, IV. Károly (1347-1378), miután megszabadult ellenkirályaitól, békés megegyezésre lépett a pápával. Az ellenzéki ferences párt, elvesztvén pártfogóját, szintén alávetette magát a Szentszéknek, köztük Occam Vilmos is. 1348-ban szörnyű pestis, ú. n. feketehalál szántott végig Európán. Hihetetlenül sok emberáldozatot követelt a járvány, áldozatainak számát Európa összes lakosságának kétötödére teszik. E megrendítő csapás idején a jószívűségnek, önfeláldozásnak és hősiességnek gyönyörű példáját adta a pápa. A bajbajutott keresztény népnek testi-lelki segítője, vigasztalója volt. Igaz keresztény lelkületéről tett akkor is bizonyságot, amikor a pestis okozóinak tartott zsidókat a véres üldözéstől megmenteni igyekezett. E célból felvilágosító körleveleket irt és szigorú ellenintézkedéseket tett. Ugyancsak megrendszabályozta a csapások nyomán túlzásokba került és sok visszaélést okozó önostorozó (flagelláns) mozgalmat.
Az avignoni időszak eseménytörténetének vázolása nem hagyhat kétséget bennünk az iránt, hogy a középkor végérvényesen letűnt. Még élesebben jelentkezik a középkor elmúlása s egy újnak a pirkadás a kor szellemi életében. A középkori skolasztika és nominalizmus között átmenetet jelez, bár az újabb kutatások fényénél inkább még tomistának számít de S. Portiano O. P. párizsi tanár, majd limouxi püspök († 1334). A nominalizmus legjelentősebb képviselői sajátosképpen a ferencesek közül kerültek ki. Így Aureoli Péter tanár, majd aix-i érsek († 1322). Szerinte a bennünk keletkező ismeretkép nemcsak eszköz a tárgyak megismerésére (medium quo), hanem maga az ismeret is (medium quod); vagyis tanítja azt a későbbi Kant-féle tételt, hogy mi csak az ismereti látszatlétet (apparentia) fogjuk fel. A nominalizmus igazi atyja Occam Vilmos (1300-1350) angol ferences. Oxfordban tanult és tanított. Egy ideig vizsgálati fogságban is ült tévtanai miatt. 1328-ban Bajor Lajoshoz menekült s a pápa elleni szellemi harcnak egyik legfőbb vezére lett. A császár halála után kereste a kibékülést az Egyházzal. Rendszere a nominalizmus, amely mint alapdöngető kritika támadt neki Szent Tamás rendszerének.
A nominalizmus fontosabb tana: Fölösleges az egyedek mellett az egyetemesnek föltételezése; egyetemes fogalmaink puszta szavak (nomen, innen nominalizmus), melyek több egyedet összefoglalnak; ismeretünk az egyedek közvetlen megpillantása (intuitio); a tudomány elsődleges tárgya a fogalom s csak közvetve a dolgok. Az oksági elv értékét alászállítja s ezzel az Isten-bizonyítékok erejét bizonytalanná teszi. Szerinte Isten létét, tulajdonságait, a lélek szellemiségét és halhatatlanságát tudományosan bizonyítani nem lehet, ezek csak a hit tárgyai. A filozófiát teljesen függetleníti a hittől és az egyházi tekintélytől. A filozófiában teljes szabadságot követel minden véleménynek, vagyis hirdeti a szabad gondolkodást. Ez a század nemcsak a filozófiában, hanem a természettudományok terén is új utakra tért. Buridan János párizsi tanár (1300-1358) a fizikai kérdések közül különösen a mozgás természetét vizsgálta. Leghíresebb természettudósa e kornak Oresmei Miklós († 1382), párizsi tanár, majd lisieuxi püspök, több mint 250 évvel Kepler előtt, tagadta már a geocentrikus rendszert, vallotta a Föld forgását és az ég nyugalmi helyzetét. Bizonyítása felér Kopernikus bizonyításával. 300 évvel Descartes előtt pedig ő találta fel először a koordináta-rendszer elméletét.
A teológia területén a misztika jelent új fejlődést. Kiváló képviselője: Eckhart János mester (1260-1327), aki Nagy Szent Albertnek és Szent Tamásnak volt követője; mint misztikus Szent Bernát és Szent Bonaventura mellé állítható. A misztikát Szent Tamás tanításának és az új-platonizmusnak felhasználásával tudományos rendszerré fejlesztette. Rendszere nem egyéb, mint a tomizmus mélyértelmű, misztikus átalakítása, amely hatalmas tudományosságot egy rendkívüli gazdag és bensőséges kedélyvilág meglátásaival kapcsol össze sikerült szintézisbe. Eckhart mesternek, mint vérbeli misztikusnak, a skolasztika vérszegény, zárt formulái sokszor keveset mondtak, ezért gyakran költői képekhez folyamodik; hasonlatai sokszor elragadó szépségűek, de többféle értelmezést is megengednek, nem egyszer egyenesen panteizmust sejtetnek. A tévtan határait súroló, fordulatos, szellemes és ellentétes beállítású tételei közül néhányat az Egyház elítélt.
A középkori szellemvilág hanyatlását leginkább a pápaságot támadó irodalomnak szenvedélyes hangja és addig hallatlanul merész és új tanítása jelzi. VIII. Bonifác és Szép Fülöp küzdelme óta a pápa hatalmát támadó írásoknak meglepően bő a termése.
Occam „Dialogus” című műve hasonló modorban tárgyalja ezeket a kérdéseket. Szerinte egyetemes zsinat a pápa összehívása nélkül is összeülhet. A zsinat, sőt a császár maga is ítélkezhetik az eretnek pápa fölött. Csakugyan: az űrt, mely a középkoriság elsüllyedésével megnyílt, csakhamar új erők töltötték be, a történelem új felvonásai: reneszánsz, humanizmus és vallásszakadás. A krisztusi hit fenntartása az új áramlatokkal szemben lett az Egyház történetének új feladata.
Occam Vilmos, a nominalizmus megújítója Írta: Dr. Kühár Flóris bencés főiskolai tanár, Pannonhalma (forrás: Katolikus Lexikon 1932) Occam Vilmos ferences bölcselő. Született 1300 előtt Occhamban (Londoltól délre). 1312-18 között Oxfordban tanult. 1318-20 között oxfordi tanár (sententiarius). 1324-ben Avignonba hívják, hogy az eretnekség vádja alól tisztázza magát; itt több tételét eretneknek minősítették. Négy évi fogság után rendtársával, Bonagratiával és Cesena Mihály generálissal Bajor Lajos császárhoz menekült Pisába. 1328-ban kiközösítették. A császár pártján állva, éles támadásokat intézett a pápa ellen. Élete végén [miután Bajor Lajos meghalt] ki akart békülni az Egyházzal; lehet, hogy még a pápai feloldozás elnyerése előtt halt meg 1349 vagy 1350-ben pestisben. Occam nevéhez fűződik a nominalizmus felújítása, melyet nagy elmeéllel fejt ki és védelmez a tomista realizmussal szemben. Az egyetemes fogalom (universale) szerinte pusztán jel, természetes jel, a szó pedig intézményes jel. Kifejleszti a terminista suppositio-tant. Az ismeret nála voltaképpen intuitio; elveti a működő értelem és az elmeképek(species) tanát. A filozófiában a szabadgondolkodás híve; etikája voluntarista, a metafizika alapjait ássa alá. Az occami nominalizmus nagyban hozzájárult a skolasztika lehanyatlásához.
|
vissza